יום שני, 3 בינואר 2011

זיהוי המתנות הטמונות בילדך כאדם.




"לכידת מתנות"

מבט מוקדם על כישרונות ילדך כמתנות:



ילדים אוהבים מתנות והפתעות ורוצים לפתוח את המתנות שלהם מוקדם בבוקר ימי החופש/חגים. הורים נהנים לעקוב ולהסתכל על תגובות ילדיהם כשהם פותחים את המתנות ומביעים את שמחתם בדרך ראשונית וספונטאנית .אבל ימי חופשה הם לא היחידים להענקת מתנות  וסוג המתנה אינו קבוע אלא משתנה ומגוון. לכל הילדים יש מתנות חבויות בתוכם המחכות לזמן הבשלתן וגילוין אלו הן הכישרונות הייחודים שניחנו בהם מלידה המשמשים אותם כמו "תיבת- אוצר" למימוש חייהם.

כל ילד מיוחד בדרכו הוא. המתנה  של הילד הוא שילוב מורכב של כישרונות. מיוחדים  ותכונות אופי שהם שלו בלבד. אין אף אחד הדומה באופן מוחלט לילד שלך ולא יהיה מישהו שישווה לו בינך כהורה.

קל להבחין בשונות חיצונית המתקיימת בין ילדים מבחינת-גודל,צורה,צבע.אבל ילדים שונים גם באישיותם הפנימית. הם שונים באופן התקשרותם  עם אנשים,בגישתם כלפי ביצוע משימות,בדרך תפיסתם ולמידתם ובדרך התפתחותם האישיותית.
המסר העיקרי להורים הוא "זה בסדר להיות שונה.
אתה ההורה יכול להיות גאה בילדך המבטא מקוריות בדרך פחות מקובלת ואחרת בשבירת הכלים המקובלים וביציאה מהקופסה, או מהישגיו השונים בתחומם משלך.  חשוב שתבין את המתנה החבויה בילדך,כישרונו הייחודי ותשקיע בטיפוחו דרך תמיכה רגשית ועידוד  על מנת לאשפר לו לממש את אותו כישרון כצורך בסיסי בחייו.
המאמץ שאתה ההורה משקיע בללמוד להבין את השונות של אישיות והתנהגות הילדים יגרמו לך לגרף רווחים נאים של נחת וסיפוק מילדיך בעתיד. בהבנת המשימות שעל ילדים להתמודד איתן  ובסיוע שאתה מושיט להם  להשיג הצלחה  דרך הקשבה פעילה והתחברות לסגנונם האישי וצרכיהם תפיקו  אתה וילדך הרבה סיפוק  ושמחה. אתה יכול לעזור לילדך להשיג את חפתו בדרך של השפעה ותרומה ייחודיים שרק הוא יכול להשיג בדרכו הוא כילדך.







טיפוסי אישיות:







דרך יעילה להתבונן על שונות בין אנשים היא על ידי זיהוי הטיפוס הפסיכולוגי שהוא מייצג באישיותם ובהתנהגותם  כילדים וכבוגרים.



המודל האישיותי המתואר לעיל  מראה לנו:

  • האם הילדים מתמקדים בעולם הפנימי שלהם-מחשבותיהם,רעיונותיהם, או בעולם החיצוני שלהם –בבני אדם, אנשים,אירועים,דברים.

  • כיצד ילדים חווים ולומדים אודות החיים והעולם?

  • כיצד ילדים מבצעים החלטות אודות מה שחוו ולמדו?

  • האם ילדים שואפים למציאות נצפית ומובנית-סדר,ארגון, שיטה, או האם הם מעדיפים מציאות גמישה,ספונטאנית? היכן ירגישו יותר נוח ורצו מבחינתם?

  • מה קורה שאישיות ההורה דומה לילדו ?

  • מה קורה שאישיות ההורה שונה מילדו?

  • איזה ארגז כלים התנהגותי נדרש לאיזון ולהעצמת הקשר הבין אישי הבונה בין הורה-לילדו?







הצגת מדריך עצמי להתבוננות בילדיך ובעצמך.
טיפוסי ילדים-הורים.

דוגמא:

הורה/ילד מוחצן
ראה תמונה בגודל מלא

  • רוצה להיות היכן שדברים מתרחשים
  • אוהב לדבר ולהיות עם אנשים
  • אוהב פעילויות בקבוצה, ביחד
  • אוהב לחשוב בקול ולהביע את רעיונותיו ברגע התהוותם
  • הראשון לומר "שלום" ולענות מיידית לשאלה
  • יש לו הרבה חברים ומכרים מחוגים שונים בחייו
  • מצבים חדשים ואנשים לא מוכרים מאתגרים אותו ליצירת קרבה ותקשורת ללא הססנות
  • נלהב,בעל הבעה מילולית  ונוכחות פיזית מודגשת
  • יש להם מזג קצב חיים אינטנסיבי ומכוונות להחצין ולחשוף את רגשותיהם לזולת


שיטות חנוך מומלצות:


  • אפשר לו לשוחח עם חבר/ים אודות סיפור או בעיה המצריכה פתרון לפני  הפעלתו לביצוע משימה פרטנית

  • אפשר לו לחשוב מחדש או לארגן מחדש את תשובותיו מאחר ויש לו נטייה  להגיב מיידית ,ספונטאנית וללא חשיבה מוקדמת

  • אפשר לו להביע במלמול,,בקולות שקטים 'בדיבור עם עצמו' את הנושא החדש שנלמד,בדרך זו הוא מתחבר אליו בתפיסתו.

  • אמץ שיטת לימוד חווייתית  של"ניסוי וטעייה", על מנת לאפשר לילד המוחצן התנסויות מוחשיות דרך אמצעים כמו-מחשב, מיקרוסקופ,מניפולציות מתמטיות.כך הוא יוכל  להפיק תובנות הבנה ופתרון לנושא לימוד חדש .בתחום המדעים אפשר לו לצפות בו או להשתתף בו באופן פעיל.

  • על מנת לגרום לו לריכוז נטרל כל גירו העלול להסיח את דעתו.





ילד/הורה מופנם



  • נהנה מפעילות פרטנית או אחד:על אחד
  • מפיק אנרגיה מרעיונות
  • חושב לפני שמגיב
  • מעדיף להתרכז במספר משימות מצומצם ורק לאחר שמיצה אותן לעבור לבאות בתור
  • מתעמק ביסודיות בתכנים נדרשים ורק לאחר שהביון אותם מגבש את עמדותיו ותגובותיו
  • בד"כ ממתין שהאחר יעשה את הצעד הראשון
  • עלול שלא לחשוף את מחשבותיו  והרגשותיו
  • זקוק לפרטיות
  • משתדל שלא לבלוט בשטח
  • נוטה להישען לאחור,להתבונן,ולהרהר(לחלום בהקיץ)
  • סולד מקטיעת דבריו או מחשבותיו
  • צריך להרגיש כי הוא מבין לחלוטין רעיון,או פרויקט טרם התנסותו בהם
  • לוקח הפסקה לפני שעונה וחש אי נוחות עם שאלות לא צפויות,ספונטאניות
  • יכול להתעלם מהסחות דעת


שיטות חינוך מומלצות:
  •  התכונה המובילה שלו מוסוות ואינה נראית על פני השטח כי הוא מפנים אותה אין לו עדיין תכונה מנווטת בשלה דיה כדי להשתמש בה כתחליף לכן לעיתים הוא עלול לחוות קושי בהבעתו העצמית בהתמודדותו עם המציאות החיצונית וצריך לגלות כלפיו סבלנות ואמפטיה
  • להורה המטפל בו  מומלץ להמתין בסבלנות  ולעקוב אחר אישיותו לאורך זמן, לזהות בוודאות את תכונתו המובילה ולא לקפוץ למסקנות חפוזות
  • מאחר ולילד המופנם יש צורך לעכל את חוויותיו והוא זקוק לפינה פרטית משלו בה יוכל לעבד את חוויותיו ולגבש את תגובתו הסופית הוא עלול להתפרש בטעות בעיקר על ידי טיפוסים מוחצנים-כפלגמאטי, מסוגר ומתבודד, מנותק,מתנשא כאשר למעשה הוא זקוק לזמן ספיגה והכלת רעיונותיו לכדי תבנית ברורה לו  מתוכו ישאב תובנות כלפי המתרחש סביבו
  • מעדיף להתרכז בעולמו הפנימי -במחשבות,מושגים ורשמים
  • אוהב פרטיות
  • לעבוד לבד או קומץ אנשים סביבו

















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה