יום שני, 3 בינואר 2011

מי אתה כהורה ואיזה טיפוס ילדך?



"דע מי אתה כהורה ואיזה טיפוס ילדך?"
שאלון אישיות לאבחון טיפוסי ילדים-הורים
ולשיפור התקשורת הבין אישית



ילדך מעצב את אישיותו בשנותיו הרכות והוא תמהיל של תורשה וסביבה.

ככל שתכונותיו המולדות תואמות את אלה של הסביבה בתוכה הוא חי  יש להניח כי הוא יובן יותר ויזרום ממקום חופשי ונאהב יותר לקראת ייעודו .

מה קורה כשקיים שוני בין אישיותך כהורה לבין אישיות ילדך?

באיזו דרך אתה כהורה מבין  את השוני וכיצד אתה מגיב כלפיו???
בשיפוט ובביקורת מגבילים???
או ממקום של סובלנות והפיכת השונה למשלים עבורך ועבור ילדך???

האם תשכיל כהורה להבין את אופי הביטוי העצמי של ילדך וצרכיו מעניו  ולא מעיניך??
האם אתה מודע כהורה לאפיוני אישיותך והתנהגות ואופן השפעתם על עיצוב סביבתך  וחיי ילדך?

אם אתה הורה לילד מתבגר כיצד תוכל להבין את השינויים המתרחשים בהתנהגותו  ולנתב את תפקידך לתוצאה הרצויה לשניכם?

מטרות השאלון הן להאיר את עינך ההורה:

1.להבין את עצמך ואת ודפוסי אישיותך טוב יותר ולזהות את עוצמותיך לצד נקודות עיוורונך
2.להבין את אפיוני אישיות ילדך בדומה והשונה ממך
3.לדעת לזהות ולתפוס בשונה בילדך ממך את הכוח,הייחודיות והכישרון הפוטנציאלי הטמון בו  ולדעת כיצד לתקשר   עמו ולכוונו להשגת הצלחותיו ממקום בחירתו והסגנון המועדף עליו ולא עליך.
4.לדעת לתקשר עמו ממקום מפרה ומעצים ולא מאיים ,מעניש ,מתייג ומתנגש.

תפקידך העיקרי  כהורה :להיות המצפן ומורה הדרך המלווה של ילדיך
להעניק להם את  התמיכה  הנדרשת לגידולם הבריא   ולהקנות להם את "ארגז הכלים "הנדרש ספציפית להתוות את הנתיב הנכון להם בחיים ממקום בחירתם החופשי.

מכון מיינד -מזמין אותך ההורה:

  • למלא שאלון
  • לתת לילדך למלא שאלון(בהתאם לגילו)
  • לקבל שיחת משוב של ניתוח אישיות השוואתי ביניכם
  • אימון אישי או סדנת אימון להורים כצד לשפר את יחסיהם עם ילדיהם

"האנושות היא כמו תזמורת ככל שתטיב להבין את הצלילים המופקים מכל כלי נגינה תהנה יותר מהיצירה"    -   קרל יונג,פסיכולוג.

לפרטים פנה אל:  www.tovsh-mind.com
טובה שחר-תרפיסטית בתנועה  M/A  ומאמנת אישית מתמחה בשאלון  המוצג ובאבחון ממצאיו
באימון אישי ובסדנאות להורים ילדים, מתבגרים ואנשי חינוך. נייד:0523342722



דוגמא לטיפוסי ילדים-הורים :


  • רוצה להיות היכן שדברים מתרחשים
  • אוהב לדבר ולהיות עם אנשים
  • אוהב פעילויות בקבוצה, ביחד
  • אוהב לחשוב בקול ולהביע את רעיונותיו ברגע התהוותם
  • הראשון לומר "שלום" ולענות מיידית לשאלה
  • יש לו הרבה חברים ומכרים מחוגים שונים בחייו
  • מצבים חדשים ואנשים לא מוכרים מאתגרים אותו ליצירת קרבה ותקשורת ללא הססנות
  • נלהב,בעל הבעה מילולית  ונוכחות פיזית מודגשת
  • יש להם מזג קצב חיים אינטנסיבי ומכוונות להחצין ולחשוף את רגשותיהם לזולת


התלמיד המוחצן:
  • מתקשה לשבת בשקט לאורך זמן ולהקשיב בריכוז למורה או לבצע משימה ביחידות.
  • זקוק ללמידה קולקטיבית בחברותא שם יפיק חדוות למידה ויצירה,יפגין את אחריותו והמשמעת העצמית הנחוצה למילוי משימותיו .
  • הלימוד בקבוצה מסייע לו לפתח מיומנויות חברתיות בסיסיות.
  • אוהב השתתפות פעילה במשימות
  • זקוק למגוון של פעולות
  • יביע בקול את רעיונותיו,רגשותיו ומחשבותיו
  • יפגין אנרגיה והתלהבות
  • יגיב בערנות רבה לאחרים סביבו ולפעילויות המתרחשות בקרבתו
  • דעתו מוסחת בקלות
  • יגיב ולאחר מכן יחשוב
  • חברותי ודברן
  • מפגין חוסר סבלנות כלפי פרויקטים ארוכים ואיטיים

הורה מוחצן:

  
·        סופג אנרגיה -מהליכה, עשייה,יצירת קשר ומהתנסויות
·        מכוון לחלק היודע ומתמצא בכל דבר במרב הערנות  ומוציא את ילדיו החוצה לחוות ולהכיר את העולם.
·        שהייה ממושכת בבית גורמת לו להרגיש אי נוחות ואי יציבות.
·        חש קושי עם ילד מתבודד הזקוק  לזמן יחידי עם עצמו








שיטות לימוד מומלצות עבורו:

  • אפשר לו לשוחח עם חבר/ים אודות סיפור או בעיה המצריכה פתרון לפני  הפעלתו לביצוע משימה פרטנית
  • אפשר לו לחשוב מחדש או לארגן מחדש את תשובותיו מאחר ויש לו נטייה  להגיב מיידית ,ספונטאנית וללא חשיבה מוקדמת
  • אפשר לו להביע במלמול,,בקולות שקטים 'בדיבור עם עצמו' את הנושא החדש שנלמד,בדרך זו הוא מתחבר אליו בתפיסתו.
  • אמץ שיטת לימוד חווייתית  של"ניסוי וטעייה", על מנת לאפשר לילד המוחצן התנסויות מוחשיות דרך אמצעים כמו-מחשב, מיקרוסקופ,מניפולציות מתמטיות.כך הוא יוכל  להפיק תובנות הבנה ופתרון לנושא לימוד חדש .בתחום המדעים אפשר לו לצפות בו או להשתתף בו באופן פעיל.
  • על מנת לגרום לו לריכוז נטרל כל גירו העלול להסיח את דעתו.



הילד המופנם:

  • התלמיד התכונה המובילה שלו מוסוות ואינה נראית על פני השטח כי הוא מפנים אותה אין לו עדיין תכונה מנווטת בשלה דיה כדי להשתמש בה כתחליף לכן לעיתים הוא עלול לחוות קושי בהבעתו העצמית בהתמודדותו עם המציאות החיצונית וצריך לגלות כלפיו סבלנות ואמפטיה
  • למורה/מטפל מומלץ להמתין בסבלנות  ולעקוב אחר אישיותו לאורך זמן, לזהות בוודאות את תכונתו המובילה ולא לקפוץ למסקנות חפוזות
  • מאחר ולילד המופנם יש צורך לעכל את חוויותיו והוא זקוק לפינה פרטית משלו בה יוכל לעבד את חוויותיו ולגבש את תגובתו הסופית הוא עלול להתפרש בטעות בעיקר על ידי טיפוסים מוחצנים-כפלגמאטי, מסוגר ומתבודד, מנותק,מתנשא כאשר למעשה הוא זקוק לזמן ספיגה והכלת רעיונותיו לכדי תבנית ברורה לו  מתוכהו ישאב תובנות כלפי המתרחש סביבו
  • מעדיף להתרכז בעולמו הפנימי -במחשבות,מושגים ורשמים
  • אוהב פרטיות
  • לעבוד לבד או קומץ אנשים סביבו

הורה מופנם:

·        מגייס וסופג אנרגיות משהותו בזמן פרטי ואישי עם עצמו לבד
·        הוא אוהב להתבונן,להרהר
·        ליצור קשר אחד:עם אחד עם ילדיו
·        הוא מתייחס לכל אחד מילדיו כאינדיבידואל ומאפשר לו זמן שהות עם עצמו למנוחה וחידוש אנרגיות
·        נרתע מהצפה תקשורתית וחברתית ומעדיף קשרים עם מעט אנשים לאורך זמן
·        הוא תמיד משמר את כוחותיו על מנת שלא יתפרק מעודף ריגושים ופעילויות




  • זכור כי סטטיסטית המופנם בד"כ במיעוט מספרי בכיתה ולכן יכול להיבלע על ידי השתלטות הילדים המוחצנים על הפעילות הדינאמית.
  • מורה מוחצן עלול להרגיש אי נוחות  ודאגה לגבי הזמן ההתכנסות עצמית הנדרש לילד המופנם ועלול בטעות לפרש את התנהגותו כאנטי/בלתי –חברתית או כנסיגה.
  • לאחר שהצגת לו שאלה,המתן מספר  דקות לגיבוש תגובתו כלפיך בעיקר כשנוסח השאלה הוא:"מה אתה חושב על..."
  • מאחר וקשה לו להיות הראשון להצביע אל תנסה "לעזור" בהפתעתו בשאלות הקשורות לשיעור זה יגרום לו למבוכה ,הצפה ואי נוחות
  • כאשר הצבת משימה הקצה לו זמן חשיבה לארגון עמדותיו טרם השתתפותו
  • כאשר אתה מציב משימת פרזנטציה מילולית אל תדרוש ממנו להיות המציג הראשון,זה מאיים עליו לא מתוך ביישנות אלא חשש לאי בהירות  בתפיסתו את המשימה הוא זקוק להדגמה מוחשית הקודמת לשלו כדי לבסס את בטחונו העצמי לגבי הבנת מחויבותו ואז ישכיל לבצעה ממקום של רצון והצלחה.לכן אפשר לו להתבונן בך ובתלמידים אחרים ואופן הצגתם המשימתית לפני פנייתך אליו.
  • עודד אותו שזה בסדר ומקובל גם אם אינו מביע התלהבות מיידית כלפי ביצוע משמה.תלמידים מוחצנים עלולים לגרום לו להרגיש "זוחל מאחור" ולהחליש את בטחונו העצמי לגבי מסוגלותו להביע את עצמו ונוכחותו בכיתה.חשוב שתדגיש כי ישנן גישות שונות שלביטוי ליישום משימה וכל אחת ראויה לכשעצמה.
  • בדיון קבוצתי, לאחר תלמידים אחרים השמיעו את עמדתם זום פנייה לתלמיד המופנם,אחרת הוא יחשוב כי דעותיו אינן חשובות לך.
  • אל תתקיל  אותו במקום מציף מדי של "הפגזה" בשאלות ודרישה לתשובות מיידיות וספונטאניות
  • במבחן בע"פ תכלול גם שאלות של מושגים ולא רק שאלות  על עובדות וזיכרון .
  • הכי חשוב:כבד את הילד המופנם וייחודיותו ואל תנסה לשנותו ממקום שיפוטי.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה